آموزش MAYA 2012

آموزش مایاMAYA

 

مایا نام نرم‌افزاری برای طراحی سه بعدی است. این نرم‌افزار نخست توسط شرکت آلیاس.ویو فرانت عرضه شده است که در سال ۲۰۰۵ شرکت اتودسک ( بزرگترین شرکت ساخت نرم افزارهای سه بعدی و انیمیشن سازی از جمله ۳D Studio Max و Autocad )آن را خریداری کرد و نسخه‌های جدید مایا با نام اتودسک مایا(Autodesk MAYA) به بازار عرضه شدند.
در سال ۲۰۰۳ نرم افزار مایا برنده جایزه
Academy Award برای “موفقیت های علمی و فنی” شد.
هسته اصلی مایا در زبان ++
c نوشته شده است.
نرم افزار مایا بر روی سیستم عامل های
Windows , Linux و Mac Os X قابل استفاده است.
قسمت اول
دراین قسمت شما را با محیط مایا آشنا می کنم تا این محیط گنگ برای شما بازشده وترس و هراس شما از آن کم شود . زمانی که شما با این نرم افزار آشنا شوید از کار کردن با آن لذت خواهید برد.

این نرم افزار به علت سنگین بودن از حیث اطلاعاتی دارای منوهای زیادی می باشد .
محیط کاری مایا به حدی هوشمند اند وحرفه ای طراحی شده که هر یک از منوها را البته بسته به نوع استفاده به راحتی دراختیار شمار قرار می دهد دراین نرم افزار ما از منوها برای ایجاد دو خلق البته تا حد نیاز استفاده می کنیم هرمنو در طبقه بندی قرار گرفته است این طبقه بندی مربوط به نوع عملکرد و نوع کارکرد یک فرمان بر می گردد درداخل نرم افزار هردسته از منوها را در داخل یک ماژول قرار داده است ماژول ها همان طبقه بندی های هستند که بسته به نوع عملکرد منوها به آنها نسبت داده می شود درواقع ماژول ها برای دستیابی سریع یک منو طراحی شده اند و رایج ترین راه سازماندهی منوها استفاده از همین ماژول ها می باشد.
این منوها در دو نسخه مایا متفاوت می باشند به این گونه که در نسخه
Maya complete

ما فقط ماژولهای
Animation Polygons, Dynamics, Rendering Surface را می بینیم .
ولی در نسخه
Maya unlimited که ما بیشتر سر صحبتمان با این ورژن می باشد دارای دو ماژول دیگر به نام Live و NCloth
نیز هست.

با فعال کردن هرماژول ابزار مرتبط با همان ماژول در دسترس قرار می گیرد مثلا اگر ماژول Polygons
را فعال نمایید ابزار ومنوهای مرتبط با مدلسازی در اختیار ما قرارمی گیرد همانند عکس ذیل.

آشنایی با نوارمنو

نوار منو در واقع کلیدها یا فرمانهایی هستند که درمنوهای کرکره ای در اختیار ما قرار دارند این نرم افزار نیز مانند تمام نرم افزار هایی که تحت ویندوز کار می کنند دارای منوهای گوناگونی می باشد.
منوهای
Window , Display , Create , Modify, Edit , File

درهرشرایطی و در هرماژولی قابل دیدن و رویت هستند وبا هرماژولی ثابت هستند.

با باز نمودن هرمنو در بالای آن منوها مشاهده می کنید که با کلیک کردن برروی آن دو خط شما می توانید آن منو را جدا نموده وبه صورت شناور در بیاورید.

تنظیمات فرمان ها
مقابل بعضی از فرمان ها درمنوهات مشاهده می کنید یک آیکون مکعب شکل وجود دارد این آیکون تنظیمات مربوط به آن فرمان را به ما نشان میدهد. در تصویر بالایی میتوان مربعهای مشکی را مشاهده نمود نام این آیکون
Option box

می باشد البته باید به یاد داشته باشید که هر تنظیماتی در این پنجره انجام دهیم ثابت خواهد شد یعنی زمانی که ما دوباره بخواهیم ازاین فرمان استفاده کنیم این فرمان با همان تنظیمات قبلی اجرا خواهد شد.

نوار ابزار ( Status line)

در زیر نوار منو نوار ابزار قرار دارد در این نوار انواع ابزار برای تغییر صحنه وجود دارد دراین قسمت ابزارها گروه بندی شده اند به این صورت که به وسیله یک خط افقی ابزارها از یکدیگر تفکیک می شوند با کلیک کردن بر روی این خطوط افقی آنها را می توان باز و بسته نمود .

قسمت Shelf

این قسمت درست زیرStatus line
قرار دارد و منو را به صورت آیکون در اختیار شما در دسته بندی های مختلف قرار داده است.که ما تصاویر تمامی قسمتها را در کنار هم نمایش داده ایم

قسمت Tool box کادر ابزار

دراین قسمت ابزار انتخاب حرکت Move چرخش Rotate تغییر اندازه Scale وجود دارد آخرین گزینه موجود نیز آخرین ابزار استفاده شده را در اختیار شما قرار میدهد.
قسمت
View points:

نیمه پایینی که دو ابزار متعلق به تغییر حالت ها می باشد.
نماها یا دیدگاه ها
View

در واقع پنجره ها و رابط اصلی برنامه کاربر هستند و صحنه های مجازی سه بعدی می باشند جالب است که خود این نماها نیز دارای منو می باشند برای کنترل کردن صحنه ونماها.

پنجره Channel Box و Leyer editor ,Attribute editor ، Tool setting

به کمک این پنجره می توان پارامترهای اشیاء انتخابی و اطلاعات و امکانات مختلفی در مورد شی را داشت درباره این منوها مفصل در درس های آینده توضیح خواهیم داد.
قسمت
Time و Range

پایین فضای کاری مایا لغزنده زمان و ادامه
Range

قرار دارد همچنین کنترل کننده های اجرای متحرک سازی قسمت سطر فرمان Command line و سطر راهنما.
پایین لغزنده های
Time و Range
یک نوار افقی به نام سطر فرمان وجود دارد که به کمک فرمانهای اسکریپ
melscript
یا سایر توابع می توانید دراین سطر فرمانهای را وارد نمایید در پایین همین سطر فرمان سطر فرمان اطلاعات قرار دارد که اطلاعات با ارزشی در مورد صحنه جاری و محل قرارگیری ماوس در صحنه میدهد.

تا اینجا شما به طور کلی با محیط کاری نرم افزار مایا آشنا شدید و این محیط از آن حالت گنگ برای شما در آمد

درس دوم

با سلام مطلب جدید رو از این قسمت شروع میکنیم
در صورتی که بخواهیم همه عناصر و اشیاء در صفحه دیده شوندکلید
F از صفحه کلید را فشار دهید همانند تصویر بالا

جهت اینکه بتوانیم صفحه جاری را بدون اینکه عناصر موجود در برنامه جابجا شوند بچرخانیم همانند تصویر ذیل از کلید میانبر Alt+کلید سمت چپ ماوس استفاده میکنیم

جهت جابجایی تصویر مانند حرکت دست میتوان از کلید میانبر Alt+ کلید وسطی ماوس استفاده نمود
همانند تصویر ذیل

جهت زوم کردن در صحنه کلید+ Alt کلید سمت راست ماوس را می فشاریم همانند صحنه ذیل

با تشکر

درس سوم

بعضی وقتها برای بهتر دیدین یک موضوع بهتره که اونو در ۴ پنجره ببینیم

مثل این شکل که با زدن کلید spsce میشه حالت نمای پرسپکتیو رو به ۴ پنجره تغییر داد

ما اینجا ۴ تا پنجره داریم TOP یعنی نمای سر FRONT یعنی روبرو SIDE یعنی کناری و نمای اورتوگرافیک PERSP یعنی پرسپکتیو که البته میتونه جای اینها با هم عوض بشه ویا به هر حالتی که میخوایم چیده بشن

حالت پیشفرض در این برنامه در نماهای دید پرسپکتیو هستش

ابزارهای تغییر مکان ، اندازه و چرخش در سمت چپ هستند محلی که فلش سفید نشون داده

اولین گزینه سمت چپ همونی که در شکل ذیل بزرگتر نشون داده شده ابزار MOVE هستش یعنی جابجایی
و اینکه بعد از انتخابش و کلیک بر روی یک شی دستگیره های
X ,Y ,Z رو مشاهده خواهید کرد مانند شکل ذیل

دومین گزینه ROTATE هستش و کارش چرخوندن اشیاه طبق محورهای اکس وای و زی هست

سومین گزینه هم SCALE هستش که باز هم در مختصات قبلی میتونید اشکال ترسیمی سه بعدی رو به تغییر سایز بدین

پس سه حالتی که ما اینجا داریم بدین شکل مشخصه

پس اینجا ما سه حالت X,Y,Z رو با رنگ خودش نشون میدیم که مشخص تر باشه

درس چهارم

اگه بخوایم یک شکل رو در محیط مایا حرکت بدیم با ابزار Move که قبلا گفتم به راحتی امکان پذیره فقط اینکه باید در هنگام جابجایی بدونیم که می خوایم در چه راستایی جسم رو جابجا کنیم و محور مورد نظر رو انتخاب کنیم

دقت کنید اگه در این حالت یک محور انتخاب بشه بقیه محور ها دیده نمیشه مثل شکل ذیل

خوب اگه بخواهیم بصورت آزادانه جسم رو جابجا کنیم و به محور خاصی دقت نداشته باشیم در مربع وسطی که رنگ آبی داره کلیک میکنیم و بلافاصله رنگش زرد میشه اونقت ربه راحتی اونو جابجا کنید مثل شکل ذیل

خوب برای چرخش یک شکل حول محورهای مختلف باید اول روی کلید Rotate کلیک کنیم و سپس میشه با کلیک روی شی اونو در محورهای که به شکل دایره حول جسم نشون داده میشه بچرخونیم البته تمام این حرکتها رو هم میشه با زدن عدد بصورت دقیق هم انجام داد
در شکل ذیل این مورد رو میبینیم

همچنین اگه چند شکل با هم انتخاب بشن باز هم میشه اونا رو چرخوند مثل شکل ذیل

ویا میشه اجزا تشکیل دهنده اونا مثل ورتکسها یا فیسهای هر جسم رو به راحتی جابجا کرد یا چرخوند البته به مرور اونا رو هم میگیم مثل شکل ذیل

البته ابزار Scale هم هستش که میشه به راحتی یک شکل رو تغییر سایز داد در تمامی جهات یا در یک جهت خاص این امر ممکنه مانند شکل ذیل

 

میبینیم که در شکل آخری مخروط کوچک تر شده

درس پنجم

با سلام مبحث جدید و درس پنجم از سری آموزشهای مقدماتی نرم افزار مایا ۲۰۰۸ رو آغاز میکنیم

این درس مربوط به روش ساخت و نمایش آبجکت ها در مایا هستش

شما میتوانید یک آبجک Nurbs ویا Polygons رو در مایا بسازید البته حالت های دیگری هم هست که بعدا توضیح میدیم
polygons تشکیل شده از یک سری سطوح کنار هم قرار گرفته که اگر دقیق تر بهش نگاه کنیم هر سطحی تخت می باشد

همانطور که در شکل ذیل می بینید

ویا شکل ذیل

Nurbs از کنار هم قرار گرفتن Curevs یا خطوط تشکیل شده و سطح ملایم و صافی دارند همانند شکل ذیل

سطوح Nurbs را از این قسمت میتوانید ایجاد کنید در تصویر ذیل که چندین مدل پایه را مشاهده مینمائید مانند کره مخروط مکعب استوانه و …

و همچنین Polygons را از منوی ذیل که باز هم اشکال متفاوتی رو میتونیم در اون قسمت بسازیم

بعد از اتخاب یک پلی گون حالا نوبت ترسیم میرسه

بعد از انتخاب منوی Cylinder یا استوانه ابتدا بر روی صفحه با این پیغام روبرو میشویم

در ابتدا با فشار دادن کلید سمت چپ ماوس و حرکت ماوس سطح پائینی یا بالایی استوانه را ترسیم میکنیم مانند شکل ذیل

و سپس دکمه ماوس رو رها میکنیم و حالا نوبت حرکت دوم رسیده و اون اینه که دوباره کلید سمت چپ ماوس رو گرفته و ماوس رو به جلو و یا عقب حرکت میدیم و مشاهده میکنیم که شکل ذیل ترسیم شد

 نویسنده : اسماعیل مرادی

 

گزارش تخلف
بعدی